Wiata przyścienna – zakup czy budowa?

Kiedy na działce brakuje miejsca na pełnowymiarowy garaż (zobacz Wiata garażowa – czy jest dobrym rozwiązaniem?) albo jego budowa jest dla Ciebie zbyt droga, możesz zdecydować się na postawienie wiaty przyściennej. Do wyboru masz przy tym dwie opcje – kupienie gotowej lub samodzielną budowę wiaty. Co będzie lepsze dla Ciebie? Czy postawienie jej wymaga pozwolenia? I jaka może być powierzchnia wiaty garażowej? Na te i inne pytania odpowiadamy w tym artkykule

Czym jest wiata przyścienna?

Zanim wyjaśnimy, jak wybudować wiatę przyścienną, należy wyjaśnić, czym ona właściwie jest. Według definicji wiaty garażowej mówimy o rozwiązaniu bezpośrednio przylegającym do budynku, konstrukcji dostawionej do jednej z jego ściany domu – zwykle bocznej.

Istnieją różne rodzaje wiat. Przyścienna wiata drewniana ma za zadanie stanowić schronienie przed warunkami atmosferycznymi. Może ona pełnić funkcję wiaty garażowej, ale niejednokrotnie wiata garażowa przyścienna jest też alternatywą dla altany ogrodowej. W tym artykule skupiamy się jednak na wiacie samochodowej, gdyż temat wiaty ogrodowej poruszyliśmy w artykule „Jak zbudować altanę lub pergolę?”.

Zalety wiaty garażowej

Wiata stanowiąca obiekty małej architektury, ma wiele zalet praktycznych i estetycznych. Niewątpliwie można do nich zaliczyć:

  • niski koszt budowy wiaty
  • szybkie i proste wykonanie wiaty garażowej
  • możliwość samodzielnego montażu
  • łatwość dokonania modyfikacji i rozbudowy
  • zazwyczaj brak konieczności starania się o pozwolenie na budowę.

Oczywiście zaletą jest też to, że wiata pełni funkcję ochrony pojazdu przed warunkami atmosferycznymi.

Jak postawić wiatę garażową zgodnie z przepisami prawa budowlanego?

Czy wiata przyścienna garażowa będzie wymagała uzyskania pozwolenia na budowę? Przyjmuje się, że jeśli będzie miała powierzchnię mniejszą niż 50 metrów kwadratowych, to wówczas budowa wiaty drewnianej nie będzie wymagała zbyt wielu formalności. Nie będziesz musiał przed rozpoczęciem budowy uzyskać pozwolenia z urzędu. Niemniej zamiar budowy wiaty należy zgłosić. Zgłoszenie budowy wiaty przyściennej jest możliwe w Starostwie Powiatowym lub w Urzędzie Miasta właściwym dla lokalizacji twojej działki. W zgłoszeniu tym określasz:

  • materiały wykorzystane na budowę lub wyprodukowanie wiaty garażowej przyściennej,
  • sposób budowy – ustawienie gotowej wiaty lub samodzielne jej wykonanie,
  • termin rozpoczęcia prac budowlanych,
  • naniesienie projektu wiaty na mapę.
Zobacz też:  Ziemianki mieszkalne — nowy trend budownictwa?

Na decyzję z urzędu nie powinieneś czekać dłużej niż 30 dni od wystosowania zgłoszenia. Jeśli po tym czasie nie otrzymasz decyzji odmownej, to automatycznie można przystąpić do prac budowlanych.

Wielkość wiaty garażowej a powierzchnia działki

Zgodnie z polskim Prawem budowlanym, dokładniej art. 29 ust. 1 pkt 14, wzniesienie wolnostojącej wiaty może nie wymagać formalnego pozwolenia na budowę. Wystarczy zgłoszenie, określone w art. 30, które jest mniej restrykcyjną formą kontroli prewencyjnej. Jednakże, by skorzystać z tej uproszczonej ścieżki formalnej, muszą zostać spełnione pewne wymogi:

  1. Wiaty muszą być wolnostojące.
  2. Powierzchnia zabudowy nie może przekroczyć 35 m2.
  3. Na każde 500 m2 powierzchni działki liczba wiat lub innych obiektów określonych w art. 29 ust. 1 pkt 14 nie może przekroczyć dwóch.

Odległość wiaty garażowej od granicy działki

Prawo budowlane nie ustala minimalnej powierzchni działki, natomiast określa wskaźnik zagęszczenia obiektów budowlanych i odległość wiaty garażowej od granicy działki. Jeśli działka ma powierzchnię mniejszą niż 500 m2, nadal można zgłosić budowę jednej wolnostojącej wiaty lub innego obiektu wskazanego w art. 29 ust. 1 pkt 14.

Warto jednak zwrócić uwagę, że do 26 września 2005 r. według prawa budowlanego powierzchnia działki musiała wynosić co najmniej 500 m2 (źródło: uzasadnienie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z 16 września 2008 r., II SA/Op 228/08).

Według przepisów budowa wiaty, a właściwie jej zgłoszenie, jest możliwe zarówno na działce, która jeszcze nie została zabudowana, jak i na działce z już istniejącymi budynkami (źródło: wyrok NSA z 14 października 2010 r., II OSK 1605/09).

Przy budowie wiaty przyściennej o powierzchni ponad 50 mkw. trzeba już uzyskać pozwolenie na budowę.

Zobacz też:

Jak odnowić boazerię?

Przebudowa instalacji elektrycznej

Garaż

Samodzielna budowa przyściennej drewnianej wiaty krok po kroku

Najczęściej budowane są drewniane wiaty przyścienne. Jak zaplanować budowę? Postawienie wiaty garażowej wymaga wykonania poniższych czynności:

  • Przygotowanie gruntu na postawienie wiaty – jeśli jest zwarty, można ustawić wiatę bezpośrednio na nim, ale jeśli istnieje ryzyko zalania podłoża, najlepiej wcześniej wysypać je żwirem czy nawet wyłożyć nawierzchnię kostką brukową.
  • Wyznaczenie zasięgu zadaszenia.
  • Wylanie fundamentów pod słupy konstrukcji wiaty, tzw. słupki nośne – zwykle wystarczą dwa słupki, ale ich wielkość i liczbę należy dobrać do wymiarów planowanej drewnianej wiaty garażowej. Słupy można umieścić bezpośrednio w wylewce albo dla zachowania większej trwałości całej konstrukcji – z wykorzystaniem kotew.
Zobacz też:  Co brać pod uwagę, gdy rozważamy budowę domu?

Zadaszenie wiaty krok po kroku

Dach drewnianej wiaty jest zwykle ostatnim elementem konstrukcji zadaszenia wiaty, a przebieg jego montażu przebiega następująco:

  • Wyznaczenie linii dachu wiaty przyściennej przy użyciu poziomicy – minimalny spadek zadaszenia powinien wynosić 15 proc., by deszczówka była prawidłowo odprowadzana.
  • Montaż krokwi po dwóch skrajnych bokach i pomiędzy nimi, w odległości co 90 cm.
  • Pokrycie wiaty garażowej materiałem dachowym – w przypadku blachodachówki konieczne jest zamontowanie łat i kontrłat, a przy goncie – pełnego deskowania.
  • Montaż systemu rynnowego.

W przypadku budowy wiaty drewnianej przyściennej, zadbaj o wcześniejsze wysuszenie i zaimpregnowanie drewna, by cała konstrukcja była dobrze zabezpieczona przed szkodliwym wpływem czynników zewnętrznych, w tym zwłaszcza wilgoci.

Natomiast jeśli konstrukcja nośna wiaty przyściennej ma być metalowa, to konieczne jest wykonanie jej ze stali nierdzewnej albo pokrycie metalu środkiem antykorozyjnym. W ramach wyjaśniania tego, jak zbudować wiatę przyścienną na wymiar, należy wspomnieć o konieczności uszczelnienia połączenia muru budynku z konstrukcją wiaty. W tym celu na ogół stosuje się obróbkę dekarską w postaci murłaty.

Jak zaplanować budowę wiaty — skąd wziąć projekt wiaty garażowej?

Darmowy projekt wiaty garażowej można znaleźć w Internecie. Wiele stron oferuje bezpłatne plany i projekty. Często są one dołączone do szczegółowych instrukcji montażu, co może być nieocenione, jeśli planujesz samodzielne wykonanie prac. Jest to świetna opcja, szczególnie dla osób, które posiadają pewne umiejętności w dziedzinie budownictwa i chcą zredukować koszty. Pamiętaj jednak, że darmowe projekty mogą nie zawsze spełniać wszystkie twoje indywidualne wymagania lub przepisy budowlane obowiązujące w twojej lokalizacji.

Oczywiście, zawsze jest możliwość zlecenia stworzenia indywidualnego projektu wiaty garażowej profesjonalnej firmie architektonicznej. Taka opcja może być nieco droższa, ale daje największą elastyczność w dostosowaniu projektu do twoich specyficznych potrzeb i wymagań.

Zobacz też:  Ryglowanie: Co to jest i dlaczego jest ważne?

Jak wygląda konstrukcja wiaty garażowej?

Konstrukcja wiaty garażowej jest zazwyczaj dość prosta, ale powinna być dobrze zaprojektowana i wykonana, aby zapewnić trwałość i bezpieczeństwo.

  1. Rama: Ramę nowoczesnej wiaty garażowej najczęściej tworzy się z metalowych profili lub drewnianych belek. Metal jest wyjątkowo trwały i odporny na warunki atmosferyczne, podczas gdy drewno oferuje naturalny, estetyczny wygląd. Rama powinna być mocno przymocowana do ściany budynku oraz do fundamentu, co zapewnia stabilność konstrukcji.
  2. Zadaszenie wiaty garażowej może mieć różne kształty, ale najczęściej spotyka się dach jednospadowy lub dwuspadowy. Dach wiaty garażowej może być pokryty blachą, płytami PCV, czy też dachówką. Wybór zwykle jest zależny od wyglądu budynku i indywidualnych preferencji właściciela. Konstrukcja dachu wiaty jest wykonywana z takiego samego materiału, jak rama.
  3. Ściany: wiata garażowa, jak sama nazwa wskazuje, jest przymocowana do ściany budynku. Z trzech pozostałych stron mogą być otwarte, półotwarte (z częściowymi ściankami bocznymi) lub zamknięte. Wybór zależy od potrzeb ochrony przed warunkami atmosferycznymi i poziomem prywatności.
  4. Podłoga wiaty garażowej przyściennej, jeśli istnieje, najczęściej wykonana jest z betonu, ze względu na jego wytrzymałość i łatwość czyszczenia. W innych przypadkach podłogą może być nawierzchnia z kostki brukowej lub innego materiału.
  5. Dodatkowe elementy: W zależności od projektu, wiaty garażowe mogą zawierać dodatkowe elementy, takie jak oświetlenie, system odwadniania, czy zabezpieczenia antywłamaniowe.

Pamiętaj, że przy planowaniu i budowie wiaty garażowej ważne jest przestrzeganie wszelkich lokalnych przepisów budowlanych i zasad BHP. Zawsze warto skonsultować plany z profesjonalnym budowniczym lub architektem.

Koszt budowy wiaty, a koszt zakupu gotowej przyściennej wiaty garażowej drewnianej

Zdarza się, że zupełnie nie wiesz, jak zbudować przyścienną wiatę garażową drewnianą własnymi siłami albo brakuje Ci zdolności i odpowiednich narzędzi do tego celu. W takim przypadku możesz rozejrzeć się za gotową wiatą, którą zmontować zgodnie z instrukcją. Ile kosztuje gotowa wiata przyścienna garażowa? Cena gotowych konstrukcji z pomieszczeniem gospodarczym wynosi od 12 do 24 tys. zł. Wiaty z poliwęglanu kosztują około 9-11 tys. zł.

Dużo tańsze jest jednak postawienie wiaty przyściennej. Konstrukcje z dachem mogą kosztować do 10 tys. zł, ale przy odrobinie pomysłowości możesz zmieścić się w 2 tys.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *