Wiata garażowa – czy jest dobrym rozwiązaniem?

Trzymanie swojego samochodu pod przysłowiową chmurką, czyli po prostu na dworze bądź na parkingu przed domem lub blokiem wielorodzinnym, naraża go na wiele uszkodzeń spowodowanych chociażby ulewnym deszczem, gradem czy intensywnym promieniowaniem słonecznym. Możesz lepiej zadbać o swoje auto, jeśli będziesz przechowywać je pod dachem. Nadaje się do tego nie tylko garaż wolnostojący przed domem czy wpisany w bryłę budynku, ale i wiata garażowa. Czy ta konstrukcja budowlana będzie dobrym rozwiązaniem?

Czym jest wiata garażowa?

Wiata garażowa jest lekkim obiektem budowlanym przeznaczonym dla samochodów. To konstrukcja otwarta, która ma maksymalnie trzy ściany i oczywiście dach. Może mieć ona postać zadaszenia opartego na słupkach, pod którym możesz bez trudu zaparkować swój samochód albo też przypominać kształtem garaż wolnostojący przed domem. Cechą charakterystyczną wiaty garażowej jest to, że nie musi być trwale związana z podłożem. Może być to wiata garażowa wolnostojąca lub połączona jedną ścianą z pomieszczeniem gospodarczym, właściwym garażem czy domem bądź płotem.

Budowa wiaty garażowej musi przebiegać zgodnie z obowiązującymi przepisami. Co do zasady jej wznoszenie nie wymaga ubiegania się o pozwolenie na budowę. Zgodnie z ustawą Prawo budowlane możesz budować garaż wolnostojący, w tym wiatę garażową o powierzchni do 50 m2, bez pozwolenia. Jedyną formalnością, jakiej będziesz musiał dopełnić, jest zgłoszenie tego faktu w odpowiednim urzędzie.

Rodzaje wiat garażowych

Istnieje wiele rodzajów wiat garażowych, różniących się pod względem kształtu, konstrukcji, ale przede wszystkim materiału, z jakiego są wznoszone. Wyróżnia się między innymi:

  • wiaty garażowe drewniane,
  • wiaty garażowe metalowe,
  • wiaty garażowe z PCV

Najpopularniejszym materiałem wykorzystywanym do budowy wiaty garażowej jest drewno. Nawet przy niewielkim budżecie i małej działce możesz bez problemu postawić wolnostojącą wiatę – choćby samodzielnie. Przyda się tu wynajem sprzętu budowlanego. Musisz mieć jedynie deski odpowiedniej długości, z których zbijesz dach, a następnie osadzisz go na drewnianych słupkach. Pamiętaj jedynie, że drewno jest materiałem dobrym, ale nietrwałym. Jeśli nie zabezpieczysz go przed szkodliwym wpływem wilgoci, degradacją biologiczną czy przed negatywnymi czynnikami atmosferycznymi odpowiednim impregnatem, wiata garażowa nie wytrzyma wielu lat.

Zobacz też:  5 rzeczy, które warto mieć w garażu

Drewniana konstrukcja wiaty garażowej może mieć ścianki boczne, które zbijesz z desek. W ten sposób powstanie osłonięte miejsce lepiej chroniące samochód przed uszkodzeniem w wyniku oddziaływania sił natury. Pod taką wiatą możesz też umieścić meble ogrodowe na zimę czy narzędzia.

Alternatywą względem budowania samodzielnie wiaty garażowej jest zakup gotowej konstrukcji. Dostępne są:

  • wiaty samochodowe bez ścianek,
  • wiaty z jedną lub dwoma czy trzema ściankami.

Aluminium jest jednym z rodzajów metali stosowanych do wznoszenia wiat garażowych wolnostojących. Mogą to być wiaty z aluminium i stali ocynkowanej, które w przeciwieństwie do rozwiązań z drewna nie wymagają konserwacji co pewien czas, a przy tym są łatwe w montażu. Dachem w takim przypadku są najczęściej pokrycia z poliwęglanu warstwowego. Aluminium w połączeniu z elementami ze stali ocynkowanej i z poliwęglanem daje solidną i trwałą konstrukcję.

Wiata garażowa – czy jest dobrym rozwiązaniem?

Wiaty samochodowe nie muszą być wykonane w całości tylko z drewna czy tylko z metalu, ale mogą być też zrobione z PCV. Najczęściej mamy do czynienia z wiatą częściowo drewnianą i częściowo z tworzywa sztucznego. Z reguły z PCV są panele dachowe.

W zależności od lokalizacji wiaty względem budynku mieszkalnego lub budynku gospodarczego, wyróżnia się wiaty przyścienne, wolnostojące, ale i wiaty przejazdowe, które mogą nie mieć ścian lub mieć dwie ściany przeciwległe, umożliwiające samochodom przejazd pod nimi.

Koszt wiaty garażowej

Ile wydasz na budowę lub zakup wiaty garażowej? Cena zależna jest od tego, czy chcesz kupić gotową wiatę czy zbudować ją samodzielnie. Prostą bez ścian, w minimalistycznej wersji znajdziesz już od 1200–1400 zł. Najdroższe wiaty kosztują jednak nawet kilkanaście tysięcy złotych. Przy zakupie trzeba dowiedzieć się, jakie są normy wytrzymałościowe na napór śniegu w przypadku danej oferty.

Za gotową wiatę drewnianą z dachem z PCV, opartą na sześciu słupkach zapłacisz od kilkuset złotych do 2000 zł. Najdroższe są wiaty garażowe z aluminium, stali ocynkowanej i poliwęglanu – kosztują w granicach kilku tysięcy złotych, ale za to przetrwają wiele lat w niezmienionym stanie.

Zobacz też:  Rodzaje podnośników samochodowych

Jakie wydatki poniesiesz na budowę wiaty garażowej? Mogą one być niższe niż zakup gotowego produktu. Poniżej 1000 zł wybudujesz wiatę bez ścian, z samym zadaszeniem, a zadanie to nie będzie zbyt skomplikowane.

Wiata garażowa a garaż wolnostojący

Garaż wolnostojący pozwala na uzyskanie miejsca do przechowywania auta przez cały rok. Zwykle jest trwalszy niż zwykła wiata garażowa, ale niekoniecznie zawsze tak będzie. Wystarczy, że wybierzesz rozwiązanie metalowe z poliwęglanu, by uzyskać podobną konstrukcję miejsca przeznaczonego do parkowania pojazdu. Garaż wolnostojący murowany będzie droższy od wiaty garażowej (zobacz przy okazji 5 rzeczy, które warto mieć w garażu). Z kolei garaż blaszany i nowoczesna wiata garażowa najprawdopodobniej pociągać będą za sobą przy budowie podobne koszty. Jednak garaż związany trwale z gruntem trudniej będzie przenieść z miejsca na miejsce, a nie będzie z tym problemu w przypadku wiaty garażowej.

Szybciej i w większości przypadków taniej wybudujesz wiatę garażową niż garaż wolnostojący. Koszty i trwałość konstrukcji zwykle są punktem wyjściowym przy decydowaniu się na jedno z takich rozwiązań.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *