Przykłady materiałów do budowy podjazdu do domu
Dom jednorodzinny z garażem to spełnienie marzeń niejednego z nas. Miejsce do życia, tworzenia rodziny, której można zapewnić bezpieczeństwo. Garaż przydomowy lub wolnostojący pozwala z kolei na przechowywanie swojego pojazdu w odpowiednich dla niego warunkach. Do domu i samego garażu zwyczajowo powinien prowadzić podjazd. Z czego go wykonać? Jak powinno wyglądać utwardzenie podjazdu do wykonania właściwego podłoża?
Podjazd z kamiennego bruku
Podjazd do domu i do garażu powinien być odpowiednio utwardzony, by wygodnie wjeżdżać na niego samochodem. To podstawa bezpiecznego podjazdu dla Ciebie oraz Twoich gości. Utwardzona droga w takim wypadku powinna być na tyle wytrzymała, by przenieść obciążenia powodowane przez ważący kilka ton samochód. Wytrzymałość podjazdu do garażu przed domem jest uzależniona od dwóch czynników:
- wykorzystanego do tego celu materiału,
- prawidłowości wykonania prac budowlanych w ustalonym zakresie.
Jednym z materiałów, jakie mogą być wykorzystane przy takiej okazji, jest kamienny bruk. Podjazd z kamienia brukowego wygląda bardzo estetycznie, a jednocześnie jest trwały, wytrzymały na występujące w tym miejscu obciążenia i na ścieranie. Wadą tego materiału jest jego dosyć wysoka cena, zwłaszcza w porównaniu ze zwyczajną kostką brukową. Na podjazd dla samochodów osobowych skorzystaj z kamiennego bruku o grubości nieco ponad 5 cm.
Wykonanie takich prac z użyciem kostki kamiennej wymaga:
- wykopu o głębokości około 35 cm,
- usunięcia humusu,
- ubicia dna wykopu,
- ułożenia warstw podbudowy – geowłókniny, 20-30 cm warstwy nośnej tłucznia lub pospółki, 3-5 cm piasku wymieszanego na sucho z cementem mieszarką do zapraw. i wyrównanego łatą,
- ułożenia bruku.
Na koniec dla wypełnienia szczelin i ustabilizowania nawierzchni bruk posypuje się piaskiem oraz ubija wibratorem powierzchniowym.
Podjazd z użyciem kruszywa
Najtaniej jest wykonać podjazd z kruszywa, przy czym nie tylko ono samo jest dostępne w atrakcyjnej, niskiej cenie, ale i wykonanie robocizny nie powinno narażać Cię na wysokie koszty. Technologia utwardzenia drogi takim materiałem jest mało skomplikowana. Podjazd z kruszywa będzie cechował się przyzwoitą trwałością, ale licz się z tym, że taki materiał może rozmiękać przy długotrwałym kontakcie z wodą i trzeba go systematycznie uzupełniać. Istnieje także ryzyko zarastania kruszywa roślinnością.
Jeśli mimo to chcesz mieć podjazd z kruszywa, powinieneś wykonać w tym celu kilka kroków:
- wytycz przebieg podjazdu i oznacz go,
- usuń wierzchnią warstwę ziemi, tzw. humus,
- wyłóż na dnie przygotowanego wykopu warstwę geowłókniny,
- wysyp około 20 cm tłucznia i grubo mielonego gruzu,
- wysyp około 10 cm warstwę grubego żwiru lub tłucznia,
- ułóż ostateczną warstwę około 5 cm miału kamiennego lub żwiru dekoracyjnego.
Każda kolejna warstwa kruszywa powinna być dokładnie ubita – najlepiej z wykorzystaniem wibratora powierzchniowego. Prace te warunkują trwałość podjazdu. Im wyższa warstwa kruszywa, tym mniejsze jego uziarnienie, dlatego może się wydawać, że wykonany jest podjazd ze żwiru, podczas gdy pod jego wierzchnią warstwą są elementy o większym przekroju.
Podjazd z użyciem betonu
Chcesz zrobić podjazd z betonu krok po kroku? Najpopularniejszym sposobem na wykonanie podjazdu przy domu jest wykorzystanie do tego celu kostki betonowej lub płyt z betonu. Podjazd betonowy najczęściej powstaje z kostki, którą możesz stosować także do wyłożenia traktów pieszych czy tarasu oraz ganku. Kostka jest dostępna w przystępnej cenie i cechuje się wysoką trwałością. Możesz ją kupić w dowolnej wersji kolorystyki oraz wzoru. Materiał ten bez trudu dopasujesz więc do stylu aranżacji budynku mieszkalnego oraz do jego otoczenia.
Jeśli kostka jest niewielka, to najlepiej układać ją na mniejszych powierzchniach. Większe elementy, w tym płytki betonowe, będą się dobrze sprawdzać na rozleglejszych płaszczyznach dróg i podjazdów. Przy wyborze kostki betonowej na podjazd zwróć uwagę na:
- powierzchnię – powinna być chropowata i przy tym antypoślizgowa,
- grubość elementów – co najmniej 6 cm.
Pod kostką brukową powinna znaleźć się warstwa podbudowy, odpowiednio zagęszczona. Tak jak w przypadku wykonywania podjazdu z kruszywa potrzebne jest wytyczenie wykopu, usunięcie humusu i ułożenie geowłókniny, a następnie ułożenie warstwy tłucznia o grubości około 30 cm, którą trzeba zagęścić piaskiem. Kolejnym etapem po wyrównaniu podłoża jest ułożenie kostki, dobicie jej gumowym młotkiem, by przylegała do siebie, oraz wypełnienie szczelin piaskiem.
Betonowa kostka to nie jedyny sposób na wykonanie podjazdu betonowego. Możesz skorzystać z podjazdu w formie wylewki z betonu. Polega on na zrobieniu wykopu w miejscu od bramy do garażu, ułożeniu geowłókniny i zamontowaniu szalunku z desek. Podjazd dzieli się na kilka mniejszych pól dla zachowania dylatacji. Następnie usypujesz 15 cm tłucznia lub gruzu, a dla wypełnienia przestrzeni w kruszywie wylewasz rzadki beton, który powinien utworzyć na podbudowie warstwę o grubości około 5 cm. Kiedy stwardnieje, wylewasz na niej kolejną, 10-centymetrową warstwę betonu klasy C16/20. Dla zwiększenia wytrzymałości podjazdu możesz zatopić w betonie siatkę zbrojeniową. Na koniec, po zaschnięciu betonu, należy zacierać i wygładzać jego powierzchnię. Podjazd osiąga wytrzymałość po około 2 tygodniach od wykonania, a w tym czasie należy go polewać wodą, by nie popękał.